«Η Ευρώπη του Καποδίστρια»: μια κινητή έκθεση

Στη συγκεκριμένη ενότητα, θα βρείτε μια διδακτική πρόταση για τα μαθήματα της Ευρωπαϊκής Ιστορίας και της Γεωγραφίας μέσα από την οργάνωση μιας «κινητής έκθεσης» για την Ευρώπη της εποχής του Καποδίστρια, από τα τέλη του 18ου αιώνα μέχρι περίπου το 1831. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το υλικό των πανώ που θα βρείτε με πολλούς τρόπους, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών σας και τα ενδιαφέροντά τους. Βασική επιδίωξη του υλικού είναι να βοηθήσει τους μαθητές σας να συνδέσουν, μέσα από επισκέψεις σε συγκεκριμένες πόλεις/σταθμούς, τη ζωή του Ι. Καποδίστρια με όψεις της ευρωπαϊκής ιστορίας, ώστε να αποκτήσουν μια πληρέστερη κατανόηση για το τι γινόταν στον ευρωπαϊκό χώρο στις παραμονές της Ελληνικής Επανάστασης.

Θα έχει σίγουρα ενδιαφέρον, πριν ξεκινήσετε, να εξερευνήσετε το θέμα και από τη μουσειολογική του πλευρά: τι συνιστά μια έκθεση, πρέπει υποχρεωτικά να πάμε σε ένα μουσείο ή σε μια γκαλερί για να δούμε μια έκθεση ή η τεχνολογία επιτρέπει πλέον και εικονικές ξεναγήσεις; Μπορεί να υπάρξει ιστορική έκθεση χωρίς ιστορικά τεκμήρια; Αν η τάξη σας έπρεπε να σχεδιάσει μια έκθεση με θέμα την ιστορία του σχολείου σας, πώς θα το έκανε;

Περιγραφή του υλικού

Η συγκεκριμένη έκθεση αναπτύσσεται μέσα από ένα εισαγωγικό πανό και εννέα δίπτυχα. Το καθένα παρουσιάζει µία ευρωπαϊκή πόλη που επισκέφθηκε ο Καποδίστριας σε κάποια στιγμή της πολιτικής του καριέρας: ως νεαρό στέλεχος της Ιονίου Πολιτείας, στην υπηρεσία του αυτοκράτορα της Ρωσίας αργότερα, μέχρι να γίνει πρώτος Κυβερνήτης του νεοσύστατου ελληνικού κράτους.

Το πρώτο μέρος κάθε δίπτυχου προσπαθεί να αποτυπώσει κάτι από τη φυσιογνωμία της καθεμιάς πόλης εκείνη την εποχή, ενώ το δεύτερο εστιάζει περισσότερο στην επικαιρότητα γεγονότων, που σχετίζονταν πιο άμεσα µε το ελληνικό ζήτημα και τη δράση του Καποδίστρια. Έτσι, για παράδειγμα, στο Λονδίνο παρουσιάζεται η βιομηχανική επανάσταση αλλά και η υπογραφή της συνθήκης του Λονδίνου, προάγγελος της αναγνώρισης του νέου ελληνικού κράτους.

Το στήσιμο της έκθεσης

Επειδή είναι πολύ σημαντικός ο συσχετισμός των ιστορικών γεγονότων με το χώρο στον οποίο συμβαίνουν, είναι απαραίτητο να έχετε στην τάξη έναν γεωγραφικό πολιτικό χάρτη της εποχής. Σε περίπτωση που αποφασίσετε να τυπώσετε τα πανό και να στήσετε τη δική σας έκθεση, μπορείτε να τα τοποθετήσετε πάνω σε έναν χάρτη τον οποίο θα σημαδέψετε στο δάπεδο. Τα δίπτυχα θα είναι έτσι τοποθετημένα στο χώρο, ώστε να αντανακλούν αυτή τη γεωγραφική διάσταση: θα «πατάνε» πάνω σε ένα γραμμικό χάρτη της Ευρώπης. Οι επισκέπτες της έκθεσής σας θα μπορούν να επιλέξουν οι ίδιοι τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν σ’ αυτόν τον ευρωπαϊκό περίπατο, αφού τα πανό δεν αφηγούνταν κάποια συγκεκριμένη ιστορία, ούτε υπάρχει αυστηρή χρονολογική αλληλουχία στο περιεχόμενό τους. Οργανώστε ξεναγήσεις από μαθητές σας με κοινό από τις άλλες τάξεις. Φτιάξτε το δικό σας ενημερωτικό έντυπο, οργανώστε τα εγκαίνια και ζητήστε από κάποιους μαθητές να καλύψουν το γεγονός δημοσιογραφικά, με συνεντεύξεις και φωτογραφίες.