Δημιουργός: Έλσα Μυρογιάννη (Φιλόλογος - Μουσειολόγος- Επιμορφώτρια στις Νέες Τεχνολογίες)
Εκπαιδευτική βαθμίδα: Γ' τάξη Γυμνασίου
Γνωστικό αντικείμενο: Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία
Σύμφωνα με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών της Ιστορίας,
«Γενικός σκοπός διδασκαλίας της Ιστορίας είναι η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης. Η ανάπτυξη ιστορικής σκέψης αφορά την κατανόηση των ιστορικών γεγονότων μέσα από την εξέταση αιτίων και αποτελεσμάτων, ενώ η καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης αφορά την κατανόηση της συμπεριφοράς των ανθρώπων σε συγκεκριμένες καταστάσεις και τη διαμόρφωση αξιών και στάσεων που οδηγούν στην εκδήλωση υπεύθυνης συμπεριφοράς στο παρόν και το μέλλον.
Ο σκοπός της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης συνδέεται έτσι με το γενικότερο σκοπό της εκπαίδευσης που αναφέρεται στην προετοιμασία υπεύθυνων πολιτών».
Από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας για το Γυμνάσιο επιλέγονται οι εξής ειδικοί στόχοι:
Επιδιώκεται οι μαθητές:
Ως προς τη διδακτική μεθοδολογία, σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας για το Γυμνάσιο, προκρίνονται:
Οι μαθητοκεντρικές μέθοδοι διδασκαλίας που επιτρέπουν την ενεργητική συμμετοχή του μαθητή στις διδακτικές διαδικασίες,
Η εκπαιδευτική πρόταση διαπραγματεύεται ζητήματα που έχουν σχέση με:
Η εκπαιδευτική πρόταση δεν υποκαθιστά κατά κανένα τρόπο τη διδακτική ενότητα του σχολικού εγχειριδίου, αλλά μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν διαθεματικά και σε βάθος σημαντικές ιστορικές έννοιες που σχετίζονται με την εποχή του Ιωάννη Καποδίστρια.
Το μάθημα μπορεί να υλοποιηθεί σε τέσσερις ή και πολύ περισσότερες διδακτικές ώρες, ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών, με την εξοικείωση τους με αυτόν τον τρόπο εργασίας, με την υλική υποδομή του σχολείου και με τον διδακτικό χρόνο που θέλει να αφιερώσει ο διδάσκων ή η διδάσκουσα. Τα Φύλλα εργασίας μπορούν να συντομευθούν κατά την κρίση του διδάσκοντος. Κάποιες από τις δραστηριότητες μπορούν να γίνουν στη σχολική τάξη ή να δοθούν ως εργασία στο σπίτι. Γενικά, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι η υλοποίηση ενεργητικών και ομαδοκεντρικών μεθόδων διδασκαλίας απαιτεί πολύ χρόνο, καθώς οι μαθητές έχουν τους δικούς τους ρυθμούς. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό που φαίνεται να χάνεται ως χρόνος κερδίζεται ως ουσιαστική μάθηση λόγω της ενεργητικής εμπλοκής των μαθητών.
Ιδανικά, οι μαθητές θα πρέπει να χωριστούν σε ομάδες και να επεξεργαστούν τα Φύλλα εργασίας με συνεργασία και συζήτηση μεταξύ των μελών των ομάδων. Ωστόσο, επαφίεται στον διδάσκοντα να αποφασίσει αν είναι εφικτή μια τέτοια μέθοδος. Αυτό που οπωσδήποτε πρέπει να γίνει είναι να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας του κάθε Φύλλου εργασίας στην ολομέλεια της τάξης. Καλό θα είναι οι μαθητές, κατά την παρουσίαση, να κρατούν σημειώσεις από τις πληροφορίες που δίνουν οι άλλες ομάδες, ώστε να κατανοήσουν όλες τις ιστορικές έννοιες που παρουσιάζονται και να μπορούν να συμμετάσχουν στην τελική συζήτηση και την υλοποίηση δραστηριοτήτων.
Η αξιολόγηση θα γίνει με βάση τα γραπτά κείμενα ή τις προφορικές παρουσιάσεις ή τις άλλου είδους δημιουργικές εργασίες των μαθητών που στηρίζονται στα Φύλλα εργασίας.
Ψηφιακό αρχείο «Ι. Καποδίστριας»
http://kapodistrias.digitalarchive.gr/thedigitalarchive.php
Αργολική Βιβλιοθήκη
https://argolikivivliothiki.gr/
«Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα»
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html
Ψηφιακό Σχολείο
Ιστοσελίδα για τον Ι. Καποδίστρια του 5ου Δημοτικού σχολείου Ναυπλίου
http://www.kapodistriasioannis.com/
Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών
http://avclub.gr/forum/forum.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page
1. Ένας ανολοκλήρωτος έρωτας – Ρομαντισμός fyllo ergasias_1
2: Υπόθεση γάμος – Ορθολογισμός fyllo ergasias_2
3: Μια παρέα στη Γενεύη – Επιστήμη fyllo ergasias_3
4: Η αγάπη της πατρίδας και της δημοκρατίας – Εθνικισμός και Φιλελευθερισμός fyllo ergasias_4
5: Να μορφωθούμε – Διαφωτισμός και εκπαίδευση fyllo ergasias_5
Εμπέδωση – Αναστοχασμός – Μεταγνωστικές δεξιότητες empedwsh_6